PNEU slovník

Nejčastější pojmy související s výběrem, údržbou a provozem pneumatik

Slovník seřazen podle abecedního pořadí 

Výraz

Vysvětlení

Adheze

Existuje několik druhů adheze. V oblasti pneumatik jde o dostatečnou přilnavost běhounu pneumatiky k vozovce. Tento jev výrobci pneumatik neustále zkoumají. Na základě nových poznatků a pečlivého testování uvádějí na trh pneumatiky s dokonalejší schopností adheze.

Adhezní koeficient

Jde o součinitel, který definuje schopnost přilnavosti pneumatiky. Hodnotu koeficientu ovlivňují zejména tyto faktory: povrch a teplota vozovky, opotřebení a druh pneumatiky, rychlost jízdy a tlak v pneumatikách.

Asymetrické pneumatiky

Asymetrické pneumatiky patří do kategorie dražších pneu pro výkonnější vozy. Pneu mají asymetrické uspořádáním bloků, proto je potřeba dbát na jejich správnou montáž. Pneumatiky jsou na boku označeny nápisem outside - vnější strana, nebo inside - vnitřní strana.

Aquaplaning

Aquaplaning je ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vody, která se dostala mezi pneumatiku a vozovku. Tím prakticky dochází k neovladatelnosti vozidla. Riziko aquaplaningu snižuje především správná hloubka drážek dezénu pneumatiky.

AW

All weather - označení pro celoroční pneumatiky.

Běhoun pneu

Běhoun je část pláště pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou. Správnou funkci pneumatiky zajišťuje vzorek dezénu na běhounu pneu, který je tvořen drážkami. Úkolem běhounu je odolávat opotřebení pneumatiky. Důležitá schopnost běhounu je jeho dostatečná přilnavost k vozovce.

Bočnice pneumatiky

Bočnice pneumatiky je vyrobena z přírodního kaučuku s vysokou odolností. Jejím úkolem je zajišťovat bezpečnou ochranu kostry pneumatiky před vnějšími vlivy. Na bočnici pneumatiky najdete všechny identifikační údaje o pneu, jejich podrobnější význam je vysvětlen u výrazu - Značení pneumatiky.

Datum výroby
pneumatiky

Všechny vyrobené pneumatiky mají na bočnici DOT kód, který udává datum výroby pneu. Od roku 2000 se DOT kód skládá ze čtyř čísel. První dvě udávají týden výroby, druhé dvě pak rok výroby pneu.

Dezén pneumatiky

Dezén pneumatiky tvoří drážky s podélným a příčným uspořádáním, zajišťují stabilitu vozidla a jsou velmi důležité pro bezpečnost jízdy. V ČR je minimální zákonem povolená hloubka vzorku dezénu pneumatiky 1,6mm u letních pneu a 4mm u zimních pneu.

Dojezdové pneumatiky

Pneumatiky se speciální ocelovou obručí či zesílenou bočnicí pneu. Dojezdové pneumatiky zabraňují deformaci pláště po defektu pneu a umožňují další jízdu.

Duše pneumatiky

TUBELESS (TL) - bezdušová pneu
TUBETYPE (TT) - dušová pneu

Ecopia

Je speciální směs firmy Bridgestone. Byla vyvinutá pomocí technologie, která ovlivňuje vlastnosti na úrovni nanočástic. Pneumatiky se směsí Ecopia dosahují snížení valivého odporu, nižší spotřeby a zlepšení přilnavosti pneu za mokra.

Kilometrový výkon pneu

Pneumatiky umístěné na hnané ose jsou vystaveny mnohem většímu opotřebení. Výrobci proto doporučují pneu zaměňovat. Při výměně zimních a letních pneu je nezbytné pneumatiky vyvážit k zajištění rovnoměrného opotřebení a k zvýšení kilometrového výkonu.

Load Index, LI index nosnosti

Je hmotnostní index pneumatiky, který najdete na bočnici pneu. Určuje maximální zatížení pneumatiky, kterou pneu může nést při maximální rychlosti.

Měření hloubky dezénu pneu

Při provozu pneu je důležitá pravidelná kontrola hloubky dezénu každé pneumatiky. Provádí se pomocí speciálního měřáku, kterým by měl být kvalitní pneuservis nebo autoservis vybaven.

Odpor valivého tření pneu

Čím nižší je odpor valivého tření při provozu pneu, tím je zapotřebí méně energie. V konečném důsledku to znamená nižší spotřebu a delší životnost pneu.

Runflatové pneumatiky

Runflatové pneumatiky mají podstatně zesílené bočnice, proto umožňují jízdu na prázdné pneu v případě defektu. Vzdálenost, kterou je možné s prázdnou runflatovou pneu ujet se liší podle výrobce pneumatiky, většinou od 80 - 150km.

Silika

Silika je zpevňující složka používaná spolu s kaučukovou směsí při výrobě pneumatiky. Díky silice dosahují pneumatiky vyšší odolnosti proti opotřebení a mají nižší odpor valivého tření.

Speed index, SI
index rychlosti

Rychlostní index pneumatiky udává maximální rychlost, pro kterou je pneumatika konstruována. Je uveden na bočnici pneumatiky a v technickém průkazu vozidla.

Tlak pneumatiky

Nedostatečný tlak může vést k poškození pneumatiky, zvyšuje opotřebení pneu a negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Tlak pneumatiky předepisuje výrobce vozu, doporučené parametry najdete na víčku nádrže nebo na sloupku dveří. Kontrolu tlaku provádějte jen u studené pneumatiky. Na jedné ose vozu musí být stejný tlak u obou pneu. Může být však rozdíl mezi přední a zadní osou dle údajů výrobce.

Ukazatel opotřebení
pneumatiky

Ukazatel opotřebení pneumatiky nás informuje o zbývající hloubce profilu dezénu pneu. Moderní pneumatiky mají ukazatel umístěný na středovém bloku běhounu pneu formou vylisovaných čísel. Jednotlivá čísla udávají hodnotu v milimetrech a mizí podle stavu opotřebení pneumatiky.

Značení disků
na pneumatiky

Příklad značení pneu disku (ráfku) 6x14 ET 38 4/100:

  • 6 - šířka pneu disku v palcích
  • 14 - průměr pneu disku v palcích
  • ET 38 - vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola, vyšší číslo ET znamená, že je kolo více zanořeno v podběhu vozidla
  • 4 - počet šroubů
  • 100 - průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů

Značení pneumatiky

Příklad značení pneumatiky 195/65/R15 91 V:

  • 195 - šíře pneumatiky v milimetrech
  • 65 - výška pneumatiky v procentech z šíře pneu
  • R15 - vnitřní průměr pneumatiky v palcích
  • 91 - index nosnosti jedné pneumatiky
  • V - rychlostní index pneumatiky

Na pneu jsou dále texty označující specifické vlastnosti pneumatiky:

  • TUBELESS - bezdušová pneu
  • TUBETYPE - dušová pneu
  • M+S, MUD+SNOW - bláto+sníh, pneu určená pro zimní provoz
  • RF , XL, C REINFORCED - zesílená kostra pneumatiky pro dodávky
  • DOT 24 - 9, označuje týden a rok výroby pneumatiky, dvacátý čtvrtý týden, rok 2009
  • OUTSIDE, INSIDE - vnitřní a venkovní bočnice
  • ROTATION - směr otáčení pneumatiky
  • AT - All terrain, pneumatiky pro všechny druhy terénů
  • AW - All weather, označení pro celoroční pneumatiky
  • RW,OWT, OWL - bílý nápis na bočnici pneu
  • XNW - bílý pruh na bočnici pneu
  • RB, RBT - černý nápis na bočnici pneu
  • RY - žlutý nápis na bočnici pneu
  • RBL - vystouplá písmena na bocích pneumatiky
  • FR, MFS - zesílená ochrana disku na pneu (ráfku)
  • ULW - pneu s ultralehkou konstrukcí
  • F - homologace pro pneu Fiat
  • MO - homologace pro pneu Mercedes Benz
  • NO - homologace pro pneu Porsche
Úvodní strana → PNEU slovník