poškození oprava pneu

Poškození pneumatik
Většina poškození pneumatik vzniká v důsledku nesprávného tlaku vzduchu. Proto doporučujeme kontrolovat
tlak v pneumatikách každé tři týdny. Při jízdě se tlak v pneumatikách vlivem deformační práce pláště zvýší.
Toto je normální fyzikální jev, proto tlak nesmí být za žádných okolností upravován.
Stálý a vyvážený styl jízdy je pro pneumatiky prospěšný. Prudká akcelerace a sportovní způsob jízdy 'brzdaplyn'
životnost pneumatik výrazně zkracují. Podobně i extrémní bodové namáhání např. při rychlém najetí
na překážku může být příčinou vzniku poškození (často i skrytého) nebo úplného zničení pneumatiky. K
tomuto druhu poškození přispívá mimo vysoké rychlosti i přehušťování pneumatik.
Taktéž podhušťování příp. přetěžování vede k rychlejší únavě kostry, intenzivnímu opotřebení běhounu a tedy
i k předčasnému vyřazení pláště z provozu.
Možné závady pneumatik, při nesprávném dodržování tlaků huštění, či při závadách na podvozku.
Ojeté kraje běhounu – příliš nízký tlak
Ojetý střed běhounu – příliš vysoký tlak, pneumatika při přehuštění získá balónovitý tvar
Ojetý jeden kraj běhounu – nejčastější příčinou je špatné seřízení geometrie
Opotřebovaná různá místa – pneu je „zubatá“, „oskákaná“, signalizuje závadu tlumičů
Opotřebované jedno místo – při přebrždění, smyku
Podélné drážky a rýhy – hlavně v zimě, při prokluzování, hrabání, kdy jedno kolo stojí a druhé se protáčí
Oprava pneumatik
Opravárenství pneumatik je z hlediska bezpečnosti provozu činnost velmi náročná a zodpovědná, proto by ji
měl provádět vždy jen specialista.
Vyhláška č. 102/95 Sb. ukládá, že na plášti musí být všechna poškozená místa trvale opravena. Je proto
nepřípustné používat duše do neopraveného bezdušového pláště jako náhradní řešení.
Těsnicí opravárenské spreje nedoporučujeme používat pro trvalé opravy, ale vždy jen na dojetí, stejně jako
opravy bez demontáže pláště z ráfku za použití speciálních předvulkanizovaných ucpávek.
Opravy poškození zasahující nárazník nebo kostru je třeba provést metodou vulkanizace za tepla nebo za
studena po předchozí podrobné prohlídce a úpravě poškozeného místa pláště. Každá oprava by měla být
provedena co možná nejdříve po vzniku poškození, jinak může dojít (zejména u plášt'ů s ocelovým
nárazníkem) k rozšíření poškození nebo i zničení pláště v důsledku vnikajících nečistot a vlhkosti.
Prořezávání plášťů pro osobní automobily je zakázáno.
Úvodní strana